13 Νοε 2007

Εθνογραφία και Διαδίκτυο

Πράγματι είναι ενδιαφέρον να προοσδίορίσουμε τους όρους της έρευνας και μελέτης στο διαδίκτυο με εθνογραφικούς όρους.
Για παράδειγμα ο όρος εθνογραφία φαίνεται να χάνει το περιεχόμενό του,με βάση όσα είχαν οριστεί για αντικείμενο μελέτης, μεθόδους, πεδία κλπ, ακόμη και η χρήση του όρου "εικονική εθνογραφία" δεν είναι αρκετά ακριβής, μιας και παραπέμπει σε "κοινωνίες" που φέρουν συγκεκριμένα κοινά χαρακτηριστικά.
Στο διαδίκτυο, όπως σωστά επισημαίνεται, τα πεδία έρευνας, τα αντικείμενα μελέτης υπόκεινται σε διαδικασίες που τροποποιούν την έννοια της κοινωνίας και ουσιαστικά δημιουργούν έναν μεταπολιτισμό όπου καταλύονται δομές που υφίστανται στην πραγματική κοινωνία.
Ταξικές, φυλετικές, θρησκευτικές, εξουσιαστικές, πολιτιστικές κατηγοριοποιήσιες πρέπει να επαναξεταστούν καθώς το διαδίκτυο ενσωματώνει νέους χρήστες και τεχνολογίες και μετεξελίσεται διαρκώς.
Ουσιαστικά αποτελεί ένα ρευστό "κοινωνικό" μόρφωμα που δεν έχει ερευνηθεί κατά πόσο επηρεάζεται από τα φέροντα πολιτιστικά στοιχεία των χρηστών ή κατά πόσο οι χρήστες εκδηλώνουν πραγματικά χαρακτηριστικά ή δεν υποδύονται στοιχεία।
Παράλληλα ο ερευνητής έχει παγκόσμιο πεδίο μελέτης όπου οι κοινωνίες χάνονται και υποκαθίστανται από τα στοιχεία των χρηστών (πραγματικά ή μη।
Ακόμη αγνοεί πως ο χρήστης ενσωματώνεται στην παραγματική του κοινωνία, και πως αυτή προβάλλεται μέσα απο τη δικτυακή του παρουσία।
Ο ερευνητής από τη μεριά του παρατηρεί τον πολιτισμό των χρηστών από απόσταση και μέσω του διαδικτύου χωρίς πραγματική επεφή και ενημέρωση του χρήστη αποτελώντας κι αυτός έναν εικονικό συμμέτοχο। Η εικονική διάδραση που αναπτύσσεται δεν μπορεί να ερμηνευθεί με τους υπάρχοντες όρους και πρέπει να καθοριστεί ένα νέο επιστημονικό πλαίσιο για την έρευνα και μελέτη στο διαδίκτυο।
Πιθανά η "cyberography" ή η "διαδικτυογραφία" να μην μπορεί να οριστεί με τα υπάρχοντα επιστημονικά πεδία, παρόλους τους δανεισμούς, και να χρήζει μαις νέας ανθρωπολογικής - κοινωνιολογικής θεώρησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: