23 Οκτ 2007

'Το κόκκινο μελάνι '...

Έχει δίκιο ο Chilam Balam και ο Κωνσταντίνος. Η πρόσβαση στο Διαδίκτυο δεν είναι δεδομένη για όλους. Για να αναφέρω ένα (πιθανότατα περασμένο, με την ταχύτητα των εξελίξεων του χώρου) στατιστικό στοιχείο, λέγεται ότι το 91% των χρηστών του Ίντερνετ αντιπροσωπεούν το 19% του πληθυσμού του κόσμου. Δεν είναι μακριά από την αλήθεια ένα τέτοιο νούμερο. Δεν παύει όμως το Διαδίκτυο να είναι ένας τρόπος διακίνησης της πληροφορίας, και ένας χώρος έκφρασης απόψεων κ.ά. Περιορισμοί υπάρχουν, αλλά σίγουρα δεν θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι οι χρήστες έχουν τις ίδιες ή παρόμοιες πολιτιστικές συνήθειες. Το μόνο, ίσως, που έχουν κοινό (σε ευρύ φάσμα) είναι η επαφή και αλληλόδρασή τους με τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας, καθώς και η δημιουργία σχέσεων μέσω αυτών. Ναι, τότε έχουν κάτι που δεν έχουν οι 'άλλοι' (αν και, μην ξεχνιόμαστε, υπάρχουν 'εμείς' κι 'εμείς'... αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση).
Όσον αφορά την ελευθερία, Alan Alfonso, θα σας παραθέσω τμήμα από την εισαγωγή στο βιβλίο του Slavoj
Žižek, Καλωσορίσατε στην έρημο του πραγματικού!...
"Σε ένα παλιό ανέκδοτο από την πάλαι ποτέ Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, ένας γερμανός εργάτης βρίσκει δουλειά στη Σιβηρία. γνωρίζοντας ότι όλη του η αλληλογραφία θα διαβάζεται από τους λογοκριτές, λέει στους φίλους του: 'Ας καθορίσουμε έναν κανόνα: εάν το γράμμα που θα λάβετε είναι γραμμένο με συνηθισμένο μπλε μελάνι, τότε αυτά που λέει αληθεύουν. αν είναι γραμμένο με κόκκινο μελάνι, τότε ό,τι σας γράφω είναι ψέματα.' Μετά από ένα μήνα, οι φίλοι του λαμβάνουν το πρώτο γράμμα, γραμμένο με μπλε μελάνι: 'Τα πάντα εδώ είναι θαυμάσια: τα μαγαζιά είναι γεμάτα, υπάρχει άφθονο φαγητό, τα διαμερίσματα είναι μεγάλα και με καλή θέρμανση, οι κινηματογράφοι προβάλλουν ταινίες από τη Δύση, κυκλοφορούν πολλές κοπέλες έτοιμες για σχέση -το μόνο πράγμα που δεν βρίσκει κανείς είναι κόκκινο μελάνι.'"
Λίγο παρακάτω εξηγεί:
"Ξεκινά κανεί συμφωνώντας ότι διαθέτει όσες ελευθερίες θέλει κι έπειτα απλώς προσθέτει ότι το μόνο που λείπει είναι το 'κόκκινο μελάνι': 'αισθανόμαστε ελεύθεροι' διότι μας λείπει ακριβώς η απαραίτητη γλώσσα για να αρθρώσουμε την ανελευθερία μας."(1).


(1)
Žižek, S. 2003 [2002], Καλωσορίσατε στην έρημο του πραγματικού! Πέντε δοκίμια για την 11η Σεπτεμβρίου και για άλλες συναφείς ημερομηνίες (μτφρ. Β. Ιακώβου), Αθήνα: Εκδόσεις Scripta, σ. 9-10.

Αποστολία

Χάριν στα μεγάλους επιστήμονες της δεκαετίας του '50 και '60 έχουμε κληρονομήσει σήμερα ένα τεράστιο επίτευγμα για το οποίο μιλάνε όλοι. Φυσικά είναι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ο οποίος σε συνδιασμό με τον Παγκόσμιο Ιστό είναι ένας κόσμος ολόκληρος. Το διαδίκτυο είναι από μόνο του ζωντανό. Πράγματι, είναι ζωντανό! Αφού μπορεί και κάνει δυνατή την επικοινωνία και την μετάβαση πληροφοριών και ιδεών μεταξύ των ανθρώπων από διάφορα μέρη της γης. Φαντάζομαι ότι κανένας δεν μπορεί να διανοηθεί το τέλος και το θάνατο αυτού του "μικρόκοσμου". Άραγε να έχουν προνοήσει κάποιοι για το αντίδοτό του? Ο υπολογιστής δεν είναι μόνο μια αριθμομηχανή που φέρνει σε πέρας τις πράξεις, αλλά είναι μια προέκταση του ανθρώπου, ένα προσωπικό αντικείμενο ίσως για τον καθένα μας. Η καθημερινή επαφή με την οθόνη και το πληκτρολογιο σε δένουν συνεχώς. Γι' αυτό και η μελλοντική καταστροφή του θα φέρει τα πάνω-κάτω.

3η εβδομάδα – Προσεγγίσεις στο Ίντερνετ

ΠΡΙΝ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ
http://www.edn.com/blog/400000040/post/1500016150.html?nid=2679
http://www.internetevolution.com/author.asp?section_id=501&doc_id=136708&

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
Hine, C. 2000, Virtual ethnography, Εισαγωγή

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Ορισμοί
http://homepages.pathfinder.gr/hermeia/glos/web-dat.htm
Digital ethnography
http://mediatedcultures.net/ksudigg/
& βίντεο http://www.youtube.com/watch?v=tYcS_VpoWJk
You tube project
http://mediatedcultures.net/youtube.htm

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Anderson, K. 'Computers and the Information Revolution' http://www.leaderu.com/orgs/probe/docs/computer.html

ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ
Computer-Mediated Anthropology
ή
http://www.intute.ac.uk/socialsciences/archive/iriss/papers/proceed.html#8

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΦΟΡΑ
Hakken, D. 1999, Cyborgs@Cyberspace, Nέα Υόρκη-Λονδίνο: Routledge, κεφ. 1,2.
Budka, Ph. & M. Kremser, 2004, ‘CyberAnthropology-Anthropology of CyberCulture’, στο S. Khittel, B. Plankensteiner and M. Six-Hohenbalken (επιμ.) Contemporary issues in socio-cultural anthropology. Perspectives and research activities from Austria, σσ. 213-226. Βιέννη: Loecher. http://www.philbu.net/media-anthropology/Budka_Kremser_Cyberanthro.pdf