6 Νοε 2007

Τη χάσαμε την επανασταση????

“Another revolution missed: Anthropology of Cyberspace”, Max Forte, AN 2002

Στο πιο πάνω άρθρο δίνετε καθαρά η «αγανάκτηση» του συγγραφέα για το τρόπο που η Ανθρωπολογία του Internet έγινε αποδεκτή από τον ακαδημαϊκό κόσμο.

Για να αντλήσει πληροφορίες βασίστηκε σε ερωτηματολόγια και στις ιστοσελίδες που διέθεταν τα 50 καλύτερα τμήματα Ανθρωπολογίας από τη Β Αμερική.

Τα αποτελέσματα του ήταν μια μεγάλη απογοήτευση: μόλις 21 άτομα είχαν ασχοληθεί με το τομέα της Ανθρωπολογίας του Internet, ποσοστό 1,38% ! Συνολικά 21 μαθήματα προσφέρονταν στα διάφορα πανεπιστήμια ενώ η έρευνα περιοριζόταν μόνο σε 3!

Παρατίθενται οι δικαιολογίες για τις οποίες ο τομέας δεν «προτιμήθηκε» από τα συγκεκριμένα ανθρωπολογικά τμήματα:

1.Έχει μελετηθεί από άλλα τμήματα του κλάδου, όπως όμως και τόσα άλλα θέματα όπως παγκοσμιοποίηση και θέματα φύλου!

2.Ένας τέτοιος τομέας είναι πολύ εξειδικευμένος και γ’ αυτό δεν γίνετε να του αφιερωθεί ολόκληρο μάθημα, αυτό γίνετε όμως τη στιγμή που προσφέρουν μαθήματα όπως «Μουσική τζαζ στο κινηματογράφο»!

3.Ότι δεν έχει μεγάλη σχέση με τα κυρίαρχα παραδείγματα της παραδοσιακής ανθρωπολογίας.

Είναι ενδιαφέρον γιατί η έρευνα αυτή μας παρουσιάζει ένα ενδιαφέρον φαινόμενο, αν και τότε υπήρχαν μεγάλος αριθμός χρηστών το ενδιαφέρον για ανθρωπολογικές μελέτες ήταν αρκετά περιορισμένο. Αυτά όμως μέχρι το 2002, πόσο ισχύουν αυτές οι στατιστικές σήμερα? :ο/

Η έλευση του Internet και του Κυβερνοχώρου φέρνουν μια νέα εποχή που μπορεί να χαρακτηριστεί ως "Κοινωνία της Πληροφορίας". Από τα μέσα της δεκ. του '90 εμφανίζονται οι πρώτες προσπάθειες Ανθρωπολόγων να μελετήσουν τον κυβερνοχώρο. Ο όρος cyberspace μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αναφορά στον πιθανό τρόπο ζωής. Ο Ανθρωπολόγος, Arturo Escobar, μίλησε για κυβερνοπολιτισμό ή κυβερνοκουλτούρα. Σύμφωνα με αυτόν, η κυβερνοκουλτούρα χωρίζεται σε δύο πεδία. Είναι το πεδίο της Βιοτεχνολογίας που φέρνει ένα νέο καθεστώς βιοκλωνικότητας δηλ. δημιουργεί ζωή και το πεδίο της Τεχνολογίας των Υπολογιστών και της Πληροφορίας που δημιουργεί την επαφή. Για τον Escobar, το Internet, είναι ένας πολύπλοκος χώρος που δύσκολα μπορεί κανείς να τον ελέγξει. Οι κοινωνίες βασίζονται πάνω στην κοινωνική κατασκευή και ανακατασκευή.

5η εβδομάδα - Το εθνογραφικό πεδίο

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
Miller, D. & D. Slater 2000, The Internet. An ethnographic approach, κεφ. 1.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Domínguez, D., A. Beaulieu, A. Estalella, E. Gómez, B. Schnettler & R. Read, ‘Virtual Ethnography’, Forum Qualitative Social Research, Volume 8, No. 3 – September 2007.
http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-07/07-3-E1-e.htm
και σχετικούς συνδέσμους

Hine, C. ‘Virtual Ethnography’. IRISS International Conference (25-27 March 1998, Bristol, UK)
http://www.intute.ac.uk/socialsciences/archive/iriss/papers/paper16.htm

Wittel, Andreas (2000, January). ‘Ethnography on the move: from field to net to Internet’ [23 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 1 (1). http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/1-00/1-00wittel-e.pdf

ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ
COMPUTER-MEDIATED ANTHROPOLOGY
http://web3.cas.usf.edu/main/depts/ANT/cma/index.htm

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΦΟΡΑ
Clifford, J. 1986, "Introduction: partial truth," στο Clifford, J. & G. Marcus (επιμ.), Writing culture: the poetics and politics of ethnography, Berkeley - Los Angeles - London: University of California Press. σσ. 1-26.
Hakken, D. 1999, Cyborgs@Cyberspace. New York, London: Routledge, κεφ. 3: Doing ethnography in cyberspace, ειδικά σσ. 45-49, 63-68.
Hine, Christine 2003 [2000], Virtual ethnography, London: Sage Publications, κεφ. 3: The virtual objects of ethnography.