30 Οκτ 2007

William Gibson enters Cyberspace

ΠΡΙΝ ΑΚΟΜΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ...

Neil Postman on Cyberspace, 1995

ΠΡΙΝ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ...

4η εβδομάδα - Ανθρωπολογία και Κυβερνοχώρος - Εισαγωγή

cyborg ethnography, cyborg anthropology, anthropology of cyberculture, cyberanthropology….

ΠΡΙΝ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ
wikipedia και youtube (βλ. επάνω)
http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

  • Hakken, D. 1999, Cyborgs@Cyberspace, New York - London: Routledge, κεφ. 1,2.
  • Budka, Ph. And M. Kremser, 2004, ‘CyberAnthropology-Anthropology of CyberCulture’, in S. Khittel, B. Plankensteiner and M. Six-Hohenbalken (eds.), Contemporary issues in socio-cultural anthropology. Perspectives and research activities from Austria, σσ. 213-226, Vienna: Loecher. http://www.philbu.net/media-anthropology/Budka_Kremser_Cyberanthro.pdf
Ανθρωπολογία των Μέσων (επιπλέον)

Ανθρωπολογία και Κυβερνοχώρος
  • Τι κάνει η κυβερνο-ανθρωπολογία
  • Θεωρητικό και ιστορικό πλαίσιο
  • Εθνογραφικό πεδίο
  • Cyber… ορισμοί
Ορισμοί

http://www.worldwidewords.org/articles/cyber.htm
http://www.pangaro.com/published/cyber-macmillan.html


ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Cyborg anthropology archive : http://w2.eff.org/Net_culture/Cyborg_anthropology/

Περιοδικά

Mondo 2000: http://en.wikipedia.org/wiki/Mondo_2000
Wired: http://en.wikipedia.org/wiki/Wired_magazine

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Internet and Cyberspace - Αναζήτηση στο Google Scholar
Αναλυτική βιβλιογραφία της CMA:
http://anthropology.usf.edu/cma/CMAbib-anthro-an.htm

ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ

Computer-Mediated Anthropology
http://web3.cas.usf.edu/main/depts/ANT/cma/index.htm

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΦΟΡΑ

  • Miller, D. & D. Slater 2000, The Internet. An ethnographic approach, κεφ. 1.
Κυβερνοχώρος, αναλύεται στις λέξεις κυβερνητική + χώρος. Σχόλιο για την κυβερνητική δεν θα αποτολμήσω καθώς θα πρέπει να γίνει μια μακρά αναδρομή στις θέσεις του Πλάτωνα και Αριστοτέλη και πως αυτές μετεξελίχθηκαν στις σύγχρονες θεωρήσεις.
Ο "χώρος" όμως είναι μια έννοια φυσική που χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ακόμα και ο εικονικός χώρος είναι ένα μετρήσιμο μέγεθος (αυτό των η/υ) που άμεσα αποτελούν πεδίο εθνογραφικής έρευνας.
Θα διαφωνήσω ότι η επικοινωνία μέσω διαδικτύου δεν είναι προσωπική, αντίθετα πολλοί χρήστες εκφράζονται πιο άμεσα και εμπιστεύονται πιο άνετα τους συνομιλητές του ενώ μπορούν να έχουν και οπτική επαφή.
Το ζητούμενο είναι κατά πόσο τα υποκείμενα της έρευνας θα μας δώσουν πραγματικά στοιχεία και όχι εικονικά, δηλαδή δεν θα καταγράψουμε εικονικές πραγματικότητες που από κάποια άποψη έχουν ερευνητικό ενδιαφέρον.
Το σημαντικότερο σημείο που θίγεται είναι αν οι χρήστες γνωρίζουν αν αποτελούν στοιχεία έρευνας ή μήπως αποτελούν "κρέας" στον "κρεατοχώρο"

Αποστολια

Γενικά είναι αποδεκτό ότι η εθνογραφία είναι μέθοδος κοινωνικής έρευνας που συνδέεται με την επιτόπια έρευνα και την συμμετοχική παρατήρηση. Από τη στιγμή που έκανε την εμφανισή του το Internet δηλ. ένας τόπος και τρόπος μεταβίβασης της πληροφορίας και επικοινωνίας αναπτύχθηκε και ένας άλλος κλάδος της εθνογραφίας, η Εικονική Εθνογραφία. Η τελευταία μελετά τις εικονικές κοινότητες μέσα στο Διαδίκτυο. Ανθρωπολογικά μπορούμε να δούμε το διαδίκτυο και ως χώρο και ως τεχνούργημα. Μπορούμε να πούμε πως η εμφάνιση μιας νέας τεχνολογίας ευνοεί τους ανθρώπους αλλά από την άλλη μπορούν να εξαρτηθούν από αυτη. Εδώ μπαίνει το ζήτημα της πολιτισμικής προσαρμοστικότητας. Κατά πόσο δηλ. μπορεί μια ανθρώπινη ομάδα να ενσωματώσει τον νεωτερισμό.